piątek, 9 listopada 2012

ŻYWNOŚĆ POPRAWIAJĄCA NASTRÓJ I STAN ZDROWIA!

Hej :)

Żyjemy w czasach, w których stresu po prostu nie da się uniknąć, z każdym rokiem życia mam wrażenie, że jest go coraz więcej, a w spożywanych przez Nas produktach jest masa zbędnego cukru, czy tłuszczu. Przeprowadzono wiele badań, na podstawie których powstało pojęcie żywności funkcjonalnej, która oprócz odżywienia ma na celu poprawienie Naszego stanu fizycznego i psychicznego. Konkretnie chodzi o spożywanie regularnie określonych produktów, w żadnym wypadku nie chodzi o zażywanie tabletek lub suplementów diety!


źródło




Zadaniami żywności funkcjonalnej są:

1. Poprawa stanu zdrowia: 

* wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu krwionośnego, serca, układu pokarmowego, zachowanie naturalnej odporności organizmu, wyglądu skóry, zębów. 

* błonnik:
- są to nietrawione przez organizm części roślin, składające się głównie z polipeptydów ( celuloza, pektyny);
- poprawia perystaltykę jelit, zapobiega nowotworom jelita grubego;
- duże ilości w otrębach,  owocach, warzywach, ziarnach zbóż.


* sterole i stanole roślinne:
- obniżają ciśnienie krwi, poziom cholesterolu ( regularne spożywanie 2-3 g na dzień zmniejsza poziom cholesterolu o 5-11%, w tym frakcji LDL o 15%);
- spotykane najczęściej jako dodatki do margaryn.


* probiotyki:
- szczepy bakterii kwasu mlekowego, które tworzą naturalną mikroflorę w układzie pokarmowym;
- wzmacniają odporność;
- w jogurtach, napojach mlecznych, fermentowanym mleku.


* prebiotyki:
- stymulują wzrost i aktywność probiotyków;
- wzmacniają odporność;
- w jogurtach, mleku dla niemowląt.


* kwasy omega 3 i 6 :
- niezbędne dla organizmu, który nie potrafi ich sam zsyntetyzować;
- wpływ na krążenie krwi, poprawiają ukrwienie mózgu,  zapobiegają nowotworom, działanie przeciwzapalne;
- oleje roślinne, orzechy,  nasiona słonecznika, dyni, siemię lniane.


źródło



2. Poprawa samopoczucia : 


* tryptofan:
- aminokwas egzogenny odpowiedzialny za syntezę serotoniny, która łagodzi stres ( jej niedobór prowadzi do kłopotów z sennością, nawet do depresji);
- znajdziemy go w bananach, suszonych daktylach, roślinach strączkowych, orzechach ziemnych, włoskich, kakao.


* epikatechina:
- bioflawonoid, naturalny antyoksydant;
- wpływa korzystnie na mózg poprawiając jego ukrwienie;
- kakao, gorzka czekolada ( nie znajdziemy jej w mlecznej czekoladzie, ponieważ jest z niej w trakcie produkcji usuwana, ze względu na swój gorzki smak), herbata czarna i zielona, wino.


* witaminy z grupy B, magnez, selen, cynk:
- wpływają na pamięć, koncentrację, odprężenie, ich niedobory mogą być przyczyną depresji, spadku
 motywacji, lęków, rozdrażnienia;

 - brokuły, papryka, płatki owsiane, orzechy, pieczarki.


* fenyloetyloamina i anandamid:
- na koniec dwie ciekawe substancje, które mogą wydawać się lekko kontrowersyjne, ponieważ ich działanie podobne jest do amfetaminy ( fenyloetyloamina) i tetrahydrokannabinolu, który znajduje się w marihuanie ;)
- wpływają na poprawę nastroju, dają uczucie euforii;
- znajdziemy je w... czekoladzie :D 


 
  

Bardzo podoba mi się fakt, że świadomość konsumencka wzrasta, jednak pamiętajmy o jednym - nie czytajmy sloganów na produkcie, tylko patrzmy na składy :) Może to się wydawać męczące i czasochłonne, jednak lepiej wiedzieć, co się spożywa :)

Jako, że ciężko ująć to wszystko w skrócie, napisałam rzeczy według mnie najważniejsze :) Mam nadzieję, że komuś się to przyda :) Nie uwzględniłam produktów mięsnych, ponieważ jestem wegetarianką i nie interesuję się tym tematem.

Pozdrawiam :)

1 komentarz:

  1. uwielbiam soki owocowe i warzywne własnej roboty, choć te pierwsze bardziej!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za wszystkie komentarze. Jest mi niezmiernie miło, że czytacie mojego bloga :) Nie zawsze mam czas odpisać, ale każdy sprawia mi ogromną radość :)

Jeżeli podoba Ci się mój blog, zapraszam do obserwacji :)